Колись у Франції справа пам'ятника Оноре де Бальзаку перетворилася в "Нову Справу Дрейфуса", розділила суспільство і політичну еліту на два табори. Бажаю, щоб для відображення митр. Андрея Шептицького у Львові, знайшовся український Роден, який би зумів передати наступним поколінням "візію, яка не зникає - а зреалізується" (Райнер Марія Рільке про Бальзака авторства Родена).
Статуя Родена
Отримавши замовлення на створення пам'ятника Бальзаку, Роден занурився в
дослідження. Його роботу ускладнювало те, що скульптор ніколи не бачив
письменника, до того ж з Бальзака не була знята посмертна маска, спираючись на
яку можна було досягти портретної схожості скульптури. Під час роботи над
пам'ятником Роден аналізує нечисленні прижиттєві портрети Бальзака, їде в рідне
місто письменника Тур, де знаходить людей, які послужили моделями у створенні
бюста. Для розкриття внутрішнього світу письменника Роден прочитав всі його
романи, листи, спогади сучасників. Він відшукує кравця, який шив одяг для
Бальзака, і замовляє костюм.
Автор розділив роботу над головою і тулубом. Відмовившись від ідеї
портретної схожості, він створює контрастні риси обличчя, намагаючись передати
творчу силу письменника. Відчуваючи пристрасть до японської кераміки, Роден
виконує бюст з керамограніта.
Скульптор вирішив зобразити Бальзака, закутаним в халат, який письменник
любив носити вдома, працюючи над безсмертними творіннями. Автор зберігає розмір
фігури і одягу. Для того, щоб краще зробити драпіровку, Роден робить кілька
варіантів оголених фігур і, покривши їх матерією, заливає композицію гіпсом.
Отримавши порожню одежу він додає контрастних ефектів, враховуючи потрапляння
світла.
Статуя Родена
Такий метод Родена послужив наступним поколінням скульпторів прикладом
зображення тонкого матеріалу з передачею внутрішньої будови тіла. На пошуки
потрібного рішення пішло кілька десятків моделей. У підсумку, зразком оголеної
фігури скульптор обрав свою роботу десятирічної давності "Спортсмен". Звичайно, мускулисте тіло атлета не відповідало традиції зображення великих
письменників, але Роден хотів передати напругу і міцність борця, яким він
вважав Бальзака. В остаточному варіанті автор змінив фрагменти ніг і положення
рук.
З'єднання обох елементів, де цінний кожен фрагмент, створило загальну
симфонію образу. Чільною частиною скульптури став погляд, який відображає
творчий настрій генія.
У 1898 Роден представив проект пам'ятника Бальзаку в Салоні витончених
мистецтв. Але суспільство літераторів відмовилося прийняти роботу. Не
підтримали Родена і сучасники, вважаючи скульптуру найбільш невдалою роботою
автора. Родену пропонували продати пам'ятник за кордон, але він відмовився,
мріючи звести його лише в Парижі.
У підсумку, Роден перевозить статую на свою віллу в Медон, де кілька
років по тому її виявляє молодий німецький фотограф і знову показує красу
творіння через свій знімок, поклавши початок тріумфального ходу по світу
численних копій пам'ятника. Роден ніколи не бачив свого творіння, відлитого в
бронзі, не доживши до свого тріумфу 22 роки.
У 1939, 40 років після публічної демонстрації, пам'ятник встановлено в
Парижі на перехресті Вавін (перетин бульварів Распай і Монпарнас). Там, де згідно
давньогрецькою легендою, мешкали музи.
Пам'ятник знаходиться поблизу станції метро Вавін.
Проект пам'ятника Бальзаку і фрагменти роботи встановлені в музеї
Родена, на вулиці Варен, 79. Найближча станція метро Варен або Інвалідів.
У другому музеї Родена в Медон (вулиця Auguste Rodin, 19) можна
відвідати майстерню скульптора, де виставлені гіпсові варіанти пам'ятника.
Дістатися до станції метро Mairie d'Issy (лінія 12), далі автобусом 190, 290,
169 (зупинка госпіталь Percy)
Переклад частини статті "Памятники Бальзаку в Париже" / http://www.natiwa.ru/articles/france/attraction/pamjatniki-balsaku-v-parise.html
Переклад частини статті "Памятники Бальзаку в Париже" / http://www.natiwa.ru/articles/france/attraction/pamjatniki-balsaku-v-parise.html
Немає коментарів:
Дописати коментар